Brev:
Placering af måltider til 4 måneders dreng
13. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Placering af måltider til 4 måneders dreng
Kære Helen
Vores søn bliver 4 måneder i næste uge. Der er flere grunde til, at vi gerne vil i gang med at give ham noget fast føde nu: Han er ved at være en stor og stærk dreng – 8,4 kg og 70 cm, han er begyndt at overfylde sin mave og gylpe rigtigt meget, han er over de sidste to måneder stille og roligt gået fra at kunne sove 6-7 timer i træk om natten til at skulle ammes hver anden time, og jeg skal begynde at arbejde til marts.
Hvad det sidste angår, drejer det sig om, at jeg er væk 4-5 timer om dagen. Vi har fået det arrangeret det på en måde, så min kæreste og jeg ’deler’ dagen, så han arbejder om formiddagen og passer vores dreng om eftermiddagen og jeg modsat, hvilket passer os begge rigtigt godt.
Vi regner med at indføre to skemåltider i løbet af de næste par uger og så vente en måneds tid eller to med det tredje. Jeg vil i den forbindelse høre, om det er noget problem, at de to måltider ligger i træk - altså at han ikke bliver ammet i mellem dem?
Jeg forestiller mig, hans dagkostplan kunne se således ud:
Kl. 7: Ammes
Kl. 10: Ammes
Kl. 12.30: Ammes
Kl. 15: Grød
Kl. 18: Mos
Kl. 20: Ammes – og puttes
Kl. 23: (evt. vælling)
Ser det fornuftigt ud?
Jeg har læst, at du foreslår, man kan forsøge at give en flaske vælling, inden man selv går i seng. Skal det betragtes som et tredje måltid? Hvornår kan vi evt. introducere vællingen, hvis vi starter med grødmåltidet i morgen og derefter mos i løbet af nogle dage, når han nu er klar.
Jeg vil også gerne have din kommentar til, om måltiderne er placeret godt i forhold til at få noget nattesøvn… jeg er virkeligt ved at være brændt ud efter de sidste 2-3 uger kun at have sovet ca. 1½ time i træk.
Mange hilsner,
Trine